یک بام و دو هوا

شاید شما هم به هر دلیل بخواهید از یک دومین روی دو سرور مجزا استفاده کنید. برای این کار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشید که  مثلا یک از آن ها می تواند این باشد:

شما یک هاست پرقدرت دارید که امکانات گسترده ای دارد ولی فضای میزبانی کمی دارد. از این هاست برای میزبانی سایت خود استفاده می کنید. از طرفی برای میزبانی خود به یک هاست حجیم هم احتیاج دارید که بتواند با داشتن قیمت پایین حجم زیادی را برای میزبانی فایل ها شما در اختیارتان بگذارد و به نوعی دانلود سنتر شما باشد. می توانید برای این دانلود سنتر از یک دامنه ی مجزا استفاده کنید ولی بهتر است یک subdomain از دامنه ی اصلی تان را به آن اختصاص دهید، مثلا dl5.yourdamin.com. به این ترتیب برای همه ی کسانی که فایل های شما را دانلود می کنند واضح خواهد بود که فایل ها متعلق به سایت شما هستند.

برای این کار یعنی اختصاص یک subdomain به فضای هاستی روی یک سرور دیگر باید از یک A record استفاده کنیم. روش اضافه کردن A record در کنترل پنل های مختلف با هم فرق دارد ولی تقریبا به هم شبیه هستند. در ادامه روش اضافه کردن A Record در ۴ کنترل پنل محبوب و پرکاربرد آمده است.

cPanel:

از قسمت Domains وارد Simple DNS Zone Editor شده و از منوی کشویی Domain نام دامنه ی دلخواه خود را انتخاب می کنیم. در کادر باز شده ای که مربوط به Add an A Record نام subdomain دلخواه را به صورت کامل و البته بدون www وارد می کنیم و در قسمت Address آدرس IP مربوط به سرور دوم را وارد می کنیم و روی Add Record کلیک می کنیم.

A record in cPanel

DirectAdmin:

روی DNS Management کلیک می کنیم تا صفحه ای مطابق شکل زیر باز شود. در سطر اول جدول پایین این صفحه در کادر سمت چپ نام subdomain را به صورت کامل و البته بدون www وارد کرده و آدرس IP سرور مورد نظر را در کادر سمت راست اضافه کرده و  روی Add کلیک می کنیم.

A record in DirectAdmin

Plesk:

از منوی بالای صفحه وارد Websites & Domains می شویم و آنجا روی DNS Settings کلیک می کنیم و در گام بعد Add Record را انتخاب می کنیم. حالا کادری شبیه تصویر زیر باز می شود و ما تنظیمات را به صورت زیر در آن وارد می کنیم.

Record Type: A
Domain name: dl5
IP Adress: 123.123.123.123

با تنظیمات بالا و با فرش اینکه دامنه ی ما omidr.ir باشد، record ایجاد شده باعث هدایت dl5.omidr.ir به آدرس ۱۲۳.۱۲۳.۱۲۳.۱۲۳ خواهد شد.

A record in Plesk

Kloxo:

در کنترل پنل Kloxo برای اضافه کردن A Record باید ار منوی Domain Adm وارد قسمت Manage DNS شده و روی ADD A کلیک کنیم تا کادر زیر باز شود. در قسمت Host Name نام subdomain مورد نظر و در قسمت value آدرس IP دلخواه خود را وارد  می کنیم.

 

A record in Kloxo

حالا که تنظیمات فوق را انجام دادیم کافی است subdomain ایجاد شده را در مروگر خود وارد کنیم تا به شاخه ی ریشه ی مربوطه در سرور مقصد هدایت شویم. البته گفتن این نکته ضروری است که طبیعتا باید این subdomain در سرور مقصد ثبت شده باشد و دارای یک فولدر به عنوان ریشه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.