وبلاگ یا وب سایت، مساله این است!

خیلی ها دوست دارند برای خودشان یک وب سایت شخصی داشته باشند. مثلا نویسنده یا شاعری که قصد دارد قسمتی از آثار خود را به صورت بر خط منتشر کند و یا طراح و گرافیستی که می خواهد از طریق وب سایت شخصی خود نمونه کارهای خود را برای جلب مشتری و یا استفاده ی دیگران روی سایت خود قرار دهد. اما قضیه به این جا ختم نمی شود. خیلی ها حرف های گفتنی زیادی در زمینه ی کار و تخصص و یا علاقه مندی های خود دارند و دوست دارند آن ها را منتشر کنند.

وجه اشتراک بین همه ی این گروه ها این است که اصولا فعالیت اینترنتی آن ها بنا نیست صرفه ی اقتصادی داشته باشد و عمدتا به همین خاطر اکثر آن ها ترجیح می دهند برای مقاصد خود از سرویس های رایگان و بی دردسر وبلاگ استفاده کنند. به این ترتیب هزینه ای برای انتشار مطالب خود نمی پردازند و به علاوه نیازی به وارد شدن به مسائل فنی اینترنت هم ندارند. اما سرویس های وبلاگ هم مشکلات و محدودیت های خاص خود را دارند که بعضا دارندگان و مدیران آن ها را آزار می دهد. در زیر به چند مورد از این موانع اشاره می شود.سرور IBM مجهز به پردازنده ی Intel Xeon

  1. اکثر سیستم های وبلاگ اجازه ی استفاده از نام دامنه ی اختصاصی (www.yourname.com) به کاربران خود نمی دهند. در نگاه اول این که کاربر مجبور نیست برای خریدن نام دامنه پولی بپردازد ممکن است یک نکته ی مثبت تلقی شود ولی با اندکی تامل مشخص خواهد شد که:
    1. – آدرس وبلاگ طولانی خواهد شد و ممکن است به شکل شفافی بیانگر زمینه ی فعالیت وبلاگ نباشد. به این ترتیب امکان ارائه ی این آدرس به عنوان یک مکمل تبیلغاتی ممکن نخواهد بود به بیان دیگر خود این آدرس طولانی نیاز به معرفی دارد تا مخاطبان از محتوای آن آگاه شوند. در مقابل انتخاب یک نامم دامنه ی مناسب خود به تنهایی می تواند وسیله ای مناسب برای شناساندن یک وب سایت به کاربران اینترنت باشد.
    2. وقتی وبلاگی از نام دامنه ی سرویس دهنده ی وبلاگ به خصوصی استفاده می کند به شکل تمام و کمال از امکانات موتورهای جستجو استفاده نمی کند. در واقع صفحات وبلاگ کاربر به عنوان زیر صفحات سایت سرویس دهنده در موتورهای جستجو ثبت می شوند. پس مطالب و محتوای منتشر شده روی وبلاگ ها باعث بهبود هر چه بیشتر سایت سرویس دهنده می شود و در بسیاری موارد تاثیری در وضعیت خود وبلاگ در فهرست موتورهای جستجو ندارد.
  2. اکثر قریب به اتفاق سیستم های وبلاگدهی تنها از متن وبلاگ ها پشتیبانی می کنند و سایر محتوای مورد استفاده در وبلاگ ها مرجع خارجی دارند. این امر نخست باعث کند شدن بارگذاری وبلاگ می شود که به نو به خود بازدیدکنندگان را خسته و دلزده می کند. به علاوه در مواردی ممکن است بعد از مدتی فایل اصلی پاک شده و یا جا به جا شود در حالیکه لینک آن هنوز لینک آن ها روی وبلاگ وجود دارد و تبعات زیر را به همراه دارد.
    1. در مورد عکس ها باعث می شود عکس ها باز نشده و وبلاگ ظاهری نازیبا به خود بگیرد.
    2. لینک های قدیمی و از کار افتاده باعث رنجش بازدیدکنندگان می شود.
    3. از همه بدتر این که وجود چنین لینک هایی که اصطلاحا به آن ها Broken Link گفته می شود برای اعتبار وبلاگ ها نزد موتورهای جستجو بسیار گران تمام خواهد شد.

  3. هیچ کدام از سرویس های وبلاگ امکان استفاده از پایگاه های داده و کد های نرم افزاری به صورت گسترده را فراهم نمی کنند.
  4. امکان پشتیبان گیری از مطالب روی وبلاگ ها وجود ندارد.
  5. امکان تغییرات اساسی در قالب و نحوه ی نمایش وبلاگ ها وجو ندارد. به عنوان مثال استفاده از یک اسلایدشو در یک وبلاگ غیر ممکن است یا این که سر صفحه و پا صفحه ی وبلاگ ها عمدتا ثابت بوده و نمی توان تغییر چندانی در آن ها ایجاد کرد.
  6. سرویس های وبلاگ همگی رایگان هستند و طبیعتا سرویس دهنده به هیچ عنوان در مورد وبلاگ های میزبانی شده مسئولیتی ندارد و ممکن است بعضا اتفاقات نامطلوبی برای وبلاگ های کاربران بیفتد. مثلا ممکن است درست در زمانی که کاربر و یا مخاطبان وبلاگ نیاز به دسترسی به وبلاگ دارند، بنا به دلایلی سرور از سرویس خارج شده و مدت زیادی طول بکشد تا شرایط به حالت اولیه برگردد.
    البته این مورد ممکن است در مورد وب سایت هاهم اتفاق بیفتد ولی در این موارد اشکال در اسرع وقت مرتفع می شود، به نحوی که اکثر سرویس دهنده های وب دارد آپتایم بالای ۹۹% در طول بازه های زمانی طولانی هستند. به بیان روشن تر یا اشکالی رخ نداده و یا در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شده است.

عوامل فوق در یک نگاه می تواند دلیل خوبی برای ارجح دانستن وبلاگ بر وب سایت است ولی هنوز دو عامل مهم هست که افراد را به سمت وبلاگ سوق می دهد.

دلیل اول عدم تسلط بر برنامه نویسی و طراحی وب است که داشتن یک وب سایت ساده و سبک را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کده است. این مشکل البته به آسانی و با استفاده از اسکریپت های آماده حل خواهد شد. همه چیز آماده است و کاربر فقز باید مطالب خود را روی سایت قرار دهد.

مشکل دوم هم که البته از اولی خیلی مهم تر است همان ترس از هزینه هایی است که یک وب سایت برای دارنده اش در بر خواهد داشت. هزینه ی تامین فضای میزبانی و پرداخت های مربوط به  نام دامنه و اسکریپت ها آماده به راحتی می تواند نجومی شده و ناراحتی های اعصاب و قلب و عروق را دامن بزند. در این جا توجه به چند نکته الزامی است:

  1. لزومی ندارد پایمان را از گلیممان درازتر کنیم و مجبور به پرداخت هزینه های ناخواسته ی آن شویم. می توانیم نام دامنه و فضای میزبانی را به نحوی انتخاب کنیم که ضمن برآوردن نیاز های ما خیلی خرج روی دستمان نگذارد. با نگاهی به سرویس های میزبانی وب در خواهیم یافت که این سرویس ها در گستره ی وسیعی و برای پاسخگویی به نیاز های وب سایت های مختلف ارائه می شوند.
  2. لازم نیست از اسکریپت های آماده ی گران قیمت استفاده کنیم. ابزارهای قدرتمندی نظیر وردپرس وجود دارند که برنامه هایی کم حجم و رایگان هستند. راه اندازی چنین ابزارهایی فضا و امکانات مختصری احتیاج دارد.

با ترکیب دو مورد گفته شده می توان به این نتیجه رسید که:

هر کس می تواند در زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه (شاید حتی کمتر) وب سایت شخصی و یا حتی تجاری خود را با هزینه ای بسیار ناچیز راه اندازی کند.

به همین سادگی، به همین موثری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.